Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Modérateurs : cgauthey, Modérateur Global
Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Tout d'abord, je dois me excuser de utilisant Google Translate. Mais je espère som d'entre vous pourraient trouver ce petit reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (1/45, jauge de 22,2mm) intéressant.
Modifié en dernier par Hauk le 29 août 2023 16:58, modifié 1 fois.
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
trop beau......bravo.
Dit nous en plus.
Dit nous en plus.
Un 0men con..., confit..., confiné et pour finir déconfit ... !
- oursduluberon
- Membre contributeur
- Messages : 1882
- Enregistré le : 26 févr. 2008 19:05
Re :
Un travail vraiment superbe
Gérard
Gérard
Le problème sur cette terre, c'est que les autres sont trop nombreux (Louis Scutenaire)
- frankdestouesse
- Membre contributeur
- Messages : 704
- Enregistré le : 20 août 2012 13:52
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Très beau travail, mais en effet les photos mériteraient d'avoir quelques petits commentaires explicatifs.
Frank
Re : Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
[quote="frankdestouesse"]
Très beau travail, mais en effet les photos mériteraient d'avoir quelques petits commentaires explicatifs.
[/quote]
Mon problème est que tout le texte est écrit avec Google Translate, et je suis pas sûr se il est possible de comprendre le résultat!
Mais se il vous plaît demandez, et vous pouvez également me envoyer un PM en anglais si vous voulez plus d'informations.
Très beau travail, mais en effet les photos mériteraient d'avoir quelques petits commentaires explicatifs.
[/quote]
Mon problème est que tout le texte est écrit avec Google Translate, et je suis pas sûr se il est possible de comprendre le résultat!
Mais se il vous plaît demandez, et vous pouvez également me envoyer un PM en anglais si vous voulez plus d'informations.
-
- Membre contributeur
- Messages : 2215
- Enregistré le : 03 juin 2008 15:59
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Je suis étonné par .... tout ce qu'il nous a montré!
-
- Membre contributeur
- Messages : 929
- Enregistré le : 30 oct. 2008 17:50
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m
It is such an awsone work that you are allowed to write all the commentaries in English if you wish. We will translate them.
Jack
http://www.RailTV.fr
http://www.RailTV.fr
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Jack, tu es nommé traducteur officiel....
Un 0men con..., confit..., confiné et pour finir déconfit ... !
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Un si beau travail ...dommage que les réfractaires au Forum ne puissent pas en profiter......Hauk accepterais tu que cela soit publié dans la GAZETTE
Un 0men con..., confit..., confiné et pour finir déconfit ... !
Re : Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m
[quote="RailFrance"]
It is such an awsone work that you are allowed to write all the commentaries in English if you wish. We will translate them.
[/quote]
Thats cool!
I feel a bit uncomfortable using google translate, as I have no control over what I am actually writing.
So a little more on the project.
The prototype for this wagon were built in 1908 for the Thamshavn Railway here in the middle of Norway. It was used for hauling copper ore from the mines at Løkken to the port at Thamshavn.
My model is 1/45 scale, 22,22mm gauge.
The underframe is entirely made from 0,25mm nickel silver etchings. The etchings were made by PPD ltd in Scotland, and I can really recommend their service. http://www.ppdltd.com
I use brass rivets for as many connections as possible, this helps a lot when soldering the parts.
For solder I use Berafix 60/40 tin/lead soldering Cream that has ZinkCloride added as flux. I use a London Road Models Resistance soldering unit, and I can really recommend this combination!
http://traders.scalefour.org/LondonRoad ... omponents/
The wheelsets have a fine scale profile, and they were custom-made by the very talented danish modeler Erik Olsen.
There are several interesting articles on his techniques on his homepage: http://www.modelbaneteknik.dk/model/index-e.htm
The brass castings started as a digital 3D-model made in Solidworks. A wax print was then made on a Solidscape printer by Precision Wax in the UK. http://www.precision-wax.com
The actual casting was done by Dave Sciacca of Valley Brass & Bronze. He made a RTV rubber mould directly from the wax master. This is quite unconventional, usually a intermediate metal master is lost wax casted from the wax print, and then the rubber mould is made. But Dave knows his craft, so the castings are superb. http://www.tracksidedetails.com
Several 3D-printing and casting companies rejected the job as they found the cross-section too thin (just 0,4mm thick).
Both Precision wax and Dave Sciacca put a lot of extra effort into making the castings, and they have my best recommendations.
The brass parts are blackened with Casey Birchwood Brass Blackening.
The wood parts shown in the pictures are just test pieces. I used plain Kappler basswood stripwood, and milled tongues and grooves using a desktop CNC router/mill. I did it with the milling machine stationary, and draggged the stripped pass the milling bit through a slot milled into a piece of Corian with a brass gate across the gap.
Hope to post more progress photos soon!
It is such an awsone work that you are allowed to write all the commentaries in English if you wish. We will translate them.
[/quote]
Thats cool!
I feel a bit uncomfortable using google translate, as I have no control over what I am actually writing.
So a little more on the project.
The prototype for this wagon were built in 1908 for the Thamshavn Railway here in the middle of Norway. It was used for hauling copper ore from the mines at Løkken to the port at Thamshavn.
My model is 1/45 scale, 22,22mm gauge.
The underframe is entirely made from 0,25mm nickel silver etchings. The etchings were made by PPD ltd in Scotland, and I can really recommend their service. http://www.ppdltd.com
I use brass rivets for as many connections as possible, this helps a lot when soldering the parts.
For solder I use Berafix 60/40 tin/lead soldering Cream that has ZinkCloride added as flux. I use a London Road Models Resistance soldering unit, and I can really recommend this combination!
http://traders.scalefour.org/LondonRoad ... omponents/
The wheelsets have a fine scale profile, and they were custom-made by the very talented danish modeler Erik Olsen.
There are several interesting articles on his techniques on his homepage: http://www.modelbaneteknik.dk/model/index-e.htm
The brass castings started as a digital 3D-model made in Solidworks. A wax print was then made on a Solidscape printer by Precision Wax in the UK. http://www.precision-wax.com
The actual casting was done by Dave Sciacca of Valley Brass & Bronze. He made a RTV rubber mould directly from the wax master. This is quite unconventional, usually a intermediate metal master is lost wax casted from the wax print, and then the rubber mould is made. But Dave knows his craft, so the castings are superb. http://www.tracksidedetails.com
Several 3D-printing and casting companies rejected the job as they found the cross-section too thin (just 0,4mm thick).
Both Precision wax and Dave Sciacca put a lot of extra effort into making the castings, and they have my best recommendations.
The brass parts are blackened with Casey Birchwood Brass Blackening.
The wood parts shown in the pictures are just test pieces. I used plain Kappler basswood stripwood, and milled tongues and grooves using a desktop CNC router/mill. I did it with the milling machine stationary, and draggged the stripped pass the milling bit through a slot milled into a piece of Corian with a brass gate across the gap.
Hope to post more progress photos soon!
-
- Membre contributeur
- Messages : 1054
- Enregistré le : 09 oct. 2012 07:22
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Fantastic work. As are the bronze castings. Thanks for all the usefull information .
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
C'est somptueux !!!
... et c'est une façon très agréable de faire connaissance avec un pays (La Norvège) et des réseaux et matériels roulants à voie métrique très peu connus par chez nous !
... et c'est une façon très agréable de faire connaissance avec un pays (La Norvège) et des réseaux et matériels roulants à voie métrique très peu connus par chez nous !
Jean Michel - galerie flickr
- Bernard JUNK
- Membre contributeur
- Messages : 2577
- Enregistré le : 12 déc. 2006 22:06
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Beau travail, "comme un vrai" ...
Re : Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Thanks a lot!malletslm a écrit : C'est somptueux !!!
... et c'est une façon très agréable de faire connaissance avec un pays (La Norvège) et des réseaux et matériels roulants à voie métrique très peu connus par chez nous !
Most of the Thamshavnbanen is preserved. There is a nice museum at Løkken where some of the rolling stock and engines are on dispaly. This is a truly unique collection, and especially the Directors provate wagon is well worth a look. In the summer there are trains running.
Here is a contemporary image of engine nr. 7. This is the subject for my next project in 0m:
The same engine in 1908:
Take a look at the museum homepage:
http://en.oi.no/
And now in Google tongue:
--
Merci beaucoup!
La plupart du Thamshavnbanen est préservée. Il ya un beau musée à Løkken où certains du matériel roulant et les moteurs sont sur dispaly. Ce est une collection vraiment unique, et surtout l'administration wagon provate vaut bien un coup d'oeil. En été, il ya trains.
Voici une image contemporaine de moteur nr. 7. Ce est le sujet de mon prochain projet dans 0m:
(img)
Le même locomotive en 1908:
(img)
Jetez un oeil à la page d'accueil du musée:
[url] http://en.oi.no/ [/ url]
Modifié en dernier par Hauk le 29 août 2023 16:51, modifié 1 fois.
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Merci pour le lien et ces photos, Hauk !
Je suis déjà impatient de voir la future locomotive n°7 !
À ce sujet, sa couleur bleue m'a rappelé quelque chose : je réalise que ce réseau norvégien à voie métrique est le même que celui qui avait inspiré à un amateur (néerlandais ?) le ravissant réseau H0e "Orkhavnbanen", qui m'avait tant charmé quand je l'ai vu dans une exposition en 2009 : http://www.orkhavnbanen.nl/index_english.html
Je suis déjà impatient de voir la future locomotive n°7 !
À ce sujet, sa couleur bleue m'a rappelé quelque chose : je réalise que ce réseau norvégien à voie métrique est le même que celui qui avait inspiré à un amateur (néerlandais ?) le ravissant réseau H0e "Orkhavnbanen", qui m'avait tant charmé quand je l'ai vu dans une exposition en 2009 : http://www.orkhavnbanen.nl/index_english.html
Jean Michel - galerie flickr
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Un petit rapport de progression. Castings pour les boîtes d'essieux / ressorts a été ajouté, et une partie de la timonerie de frein a été ajouté.
Donc, ce est ce que le wagon ressemble en ce moment:
(A little progress report. Castings for the axleboxes/springs has been added, and some of the brake rigging has been added.
So this is what the wagon looks like at the moment)
Donc, ce est ce que le wagon ressemble en ce moment:
(A little progress report. Castings for the axleboxes/springs has been added, and some of the brake rigging has been added.
So this is what the wagon looks like at the moment)
Modifié en dernier par Hauk le 29 août 2023 16:48, modifié 2 fois.
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Quand on voit la qualité du modèle réduit , on a peine à croire qu'on n'est pas en présence d'un kit conçu par un professionnel !
Mais c'est souvent le cas, il est vrai, pour les modèles en 0m vus sur ce forum du Gemme...
Mais c'est souvent le cas, il est vrai, pour les modèles en 0m vus sur ce forum du Gemme...
Jean Michel - galerie flickr
-
- Membre contributeur
- Messages : 1054
- Enregistré le : 09 oct. 2012 07:22
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Top notch work Hauk
Travail de qualité.
Travail de qualité.
-
- Membre contributeur
- Messages : 2215
- Enregistré le : 03 juin 2008 15:59
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Absolument fantastique!
Definitely magnificent!
Definitely magnificent!
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
A little progress report. Two bodies are almost finished:
I would have made more progress if I had not been distracted by the construction of a little work wagon that uses the same underframe as the ore wagons:
Some metalwork done on the platform end of the work wagon:
The hardware for the train line was quite some work...
I would have made more progress if I had not been distracted by the construction of a little work wagon that uses the same underframe as the ore wagons:
Some metalwork done on the platform end of the work wagon:
The hardware for the train line was quite some work...
Modifié en dernier par Hauk le 29 août 2023 16:45, modifié 1 fois.
Re : Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Merci beaucoup! La manivelle est opérationnel , même si elle ne fait pas fonctionner les freins . Il était très amusant à fabriquer.
(Thanks a lot! The hand crank is operational, even if it does not actually operate the brakes. It was quite fun to manufacture!)
(Thanks a lot! The hand crank is operational, even if it does not actually operate the brakes. It was quite fun to manufacture!)
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
A long time since I posted anything, but since last time I have finished the two ore wagons:
If anyone are interested in the construction of the wagons, you should check out the latest issue of the Industrial and Narrow Gauge Railway Modeling Review. An article about the wagons will appear in issue 110 or 111.
Feel free to ask if you have any questions!
Best regards, Hauk
If anyone are interested in the construction of the wagons, you should check out the latest issue of the Industrial and Narrow Gauge Railway Modeling Review. An article about the wagons will appear in issue 110 or 111.
Feel free to ask if you have any questions!
Best regards, Hauk
Modifié en dernier par Hauk le 29 août 2023 16:42, modifié 1 fois.
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Bonsoir,
travail impressionnant, pourrais-tu nous poster une petite photo du châssis vu de dessous??
Merci,
Yvan
travail impressionnant, pourrais-tu nous poster une petite photo du châssis vu de dessous??
Merci,
Yvan
quelques vidéos sur Viméo: https://vimeo.com/user114920550
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Mais bien sur!
Modifié en dernier par Hauk le 29 août 2023 16:42, modifié 1 fois.
Re : Un peu reportage photo sur la construction d'un wagon à 0m (work in progress)
Magnifique!
de l’orfèvrerie, un grand plaisir pour les yeux,
merci pour cette photo!
Yvan
de l’orfèvrerie, un grand plaisir pour les yeux,
merci pour cette photo!
Yvan
quelques vidéos sur Viméo: https://vimeo.com/user114920550